Ferran José Duran, alumne de l’Institut Ramon Berenguer IV, participa en els 16ens Premis UManresa, de Treballs de Recerca.

9Juny, 2017

L’alumne Ferran José Duran, de 2n de Batxillerat, ha participat en els 16ens Premis UManresa, modalitat Ciències de la Salut, amb el Treball de Recerca “La importància dels models experimentals en la recerca biomèdica: Xenopus laevis com a exemple animal”. L’acte de reconeixement va tenir lloc el dimarts 30 de maig a la Sala d’Actes de la Fundació Universitària del Bages, a Manresa.

El Projecte, tutoritzat pel Cap de Departament de Ciències, Vicent Ramiro, s’endinsa en la recerca biomèdica,  branca de la ciència que estudia els processos biològics involucrats en les malalties, la qual ha avançat molt durant el segle XX. Qualsevol projecte en ciència acostuma a presentar unes certes limitacions, tant a la pràctica com a l’ètica; aquesta última part és molt polèmica actualment degut a l’ús necessari dels models animals en experimentació biomèdica. En aquest treball es tracten detalladament els temes anteriors. A més, es donen arguments sòlids sobre l’autèntica necessitat d’emprar animals com a models experimentals, es descriu concretament una espècie de granota (Xenopus laevis) que és un bon model animal tot i no ser força habitual en ciència, i s’exposen els seus oòcits com a sistema idoni per investigar en diversos camps científics. Tot seguit es descriu una família proteica relacionada amb la regulació traduccional (CPEBs), que va ser detectada per primera vegada precisament als oòcits de Xenopus laevis. Finalment, i de forma que s’englobin tots els temes tractats al cos teòric, es realitza una pràctica bio-mèdica a l’Institut de Recerca Biomèdica. En aquesta, es fa ús dels oòcits d’aquesta espècie de granota amb l’objectiu de detectar la presència de proteïnes interactores amb una proteïna la família de les CPEBs, per mitjà de la microinjecció d’un fragment d’ARNm, anomenat constructe quimèric.