VI XERRADES DE FILOSOFIA I MEMÒRIA

5Abril, 2018
VI XERRADES DE FILOSOFIA I MEMÒRIA

El dia 6 d'abril a les 12h a la Sala d'Actes de l'Institut gaudirem de la ponència "Filosofia i vida" a càrrec de Josep Maria Esquirol, professor de filosofia i assagista.

El dia 23 d'abril a les 12h la historiadora i escriptora Assumpta Montellà ens acostarà al drama de l'exili al final de la Guerra Civil amb la xerrada "La Maternitat d'Elna".

Josep Maria Esquirol (Calaf, 1963) és professor de Filosofia de la Universitat de Barcelona, on imparteix assignatures de filosofia política i de pensament contemporani. És director del grup de recerca Aporia (UB). És autor de nombrosos estudis sobre filosofia contemporània i imparteix seminaris sobre aquesta matèria en universitats d’altres països. Entre els seus llibres destaquen Uno mismo y los otros: De las experiencias existenciales a la interculturalidad. (Herder, 2005), El respeto o la mirada atenta: Una ética para la era de la ciencia y la tecnologia (Gedisa, 2006), El respirar dels dies (Paidós, 2009), Los filósofos contemporaneos y la técnica (Gedisa, 2012) i La resistència íntima: assaig d'una filosofia de la proximitat (Premio Nacional d’Assaig 2016). La seva darrera obra, publicada el mes passat, és La penúltima bondat. Assaig sobre la vida humana, i com La resistència íntima ha estat editada per Quaderns Crema.
El proper 6 d’abril a les 12 h impartirà una xerrada al Saló d’actes de l’Institut Ramon Berenguer IV amb el títol Filosofia i vida.

L’Assumpta Montellà (Mataró, 1958) és una historiadora i escriptora especialitzada en la recuperació de la memòria col·lectiva del segle XX, especialment pel que fa a les dones. Entre els seus llibres destaca La Maternitat d’Elna (2005), un dels llibres més venuts a Catalunya, traduït a diferents idiomes des del castellà i al xinès, i del qual se n'ha fet una adaptació teatral, una de televisiva i una de cinematogràfica. És el llibre que hem treballat a classe de 4t d’ESO durant el segon trimestre a les assignatures de català i cultura i valors. Però l’Assumpta Montellà ha portat a terme la mateixa tasca de recuperar la memòria dels qui o de les qui han estat massa poc recordats en altres llibres com El setè camió. El tresor perdut de la República (2007), Contrabandistes de la llibertat (2009), Pa, crosta i molla. La guerra civil vista per les dones de les Garrigues (2011), El silenci dels telers. Ser dona a les colònies tèxtils catalanes ( 2012) i 115 dies a l'Ebre. El sacrifici d'una lleva (2014).