Aprenentatge Servei

L’APS s’ha convertit en una proposta educativa dirigida principalment a l’alumnat de 3r d’ESO amb l’objectiu de conscienciar-los sobre la importància de l’ajuda i el voluntariat en la societat. Els diferents grups de 3r de l’ESO de l’INS Ramon Berenguer IV efectuen diversos serveis relacionats amb pràctiques socials amb la finalitat d’educar-se en valors, promoure l’autonomia i comprometre’s amb l’entorn més immediat.

Aquest curs, degut a la COVID-19, l’Aps ha hagut de modificar les seves línies d’actuació i adaptar-se temporalment a la nova situació. És per aquesta raó que el servei es realitza dins al centre i a casa.

Durant el curs es treballaran diferents actuacions encaminades a reflexionar sobre la situació actual que estem vivint. Concretament reflexionarem sobre la necessitat d’utilitzar les mascaretes com a mesura preventiva i en confeccionarem per després donar-les a diferents entitats que les puguin necessitar. També treballarem sobre la necessitat de fer un ús responsable de les mascaretes i com s’han de gestionar els residus que es generen amb el seu ús. Proposarem pautes que es poden dur a terme per acompanyar els col·lectius que durant la pandèmia són més vulnerables, com per exemple els nostres avis. Continuarem amb les diferents tasques iniciades des del programa Fridays For Future per conscienciar-nos sobre la necessitat de vetllar per un món més sostenible (els productes de proximitat, el valor dels aliments, les deixalles que generem, els hàbits saludables, la gestió dels residus...) També seguirem organitzant i participant de les diferents activitats que organitzem al centre (Marató de TV3, Sant Jordi, recollida de material escolar...).

Uns presentem a continuació una breu explicació sobre els diferents APS que es treballen al centre i que hem anat realitzant durant els darrers cursos. Aquest curs a causa de la pandèmia s’ha vist afectats.

APS Pere Mata

Un total de vint alumnes coneixen de prop la Fundació i els seus usuaris amb la finalitat d’enfortir els vincles entre els membres implicats i desestigmatitzar les malalties mentals.

El servei comunitari s’inicia, com tots els anys, amb la xerrada de les dues psicòlogues de la fundació i la posterior visita al centre de dia i a la residència.

També, i d’una manera més lúdica, s’efectuen dues trobades amb tots els usuaris, usuàries i l’alumnat al Parc dels Xiribecs. La primera, implica un retrobament o bé una nova coneixença; la segona, una valoració del servei efectuat i noves propostes per al següent curs.

Durant aquest curs aquest APS no es farà presencialment però mantindrem contacte estret mitjançant vídeos per tal de mantenir el lligam.

APS Creu Roja

Banc d’aliments: en aquest APS l’alumnat dona la seva ajuda per lluitar contra la pobresa i l’exclusió social col·laborant en el repartiment d’aliments a les famílies que es troben en situació de pobresa.

Saló de la Infància: L’alumnat participa en les activitats que es fan al saló durant les vacances de Pasqua.

Gran Recapte: l’alumnat col·labora en el Gran Recapte recollint els aliments que la gent aporta en els diferents establiments del poble.

Èxit Escolar: l’alumnat dona suport als nens i nenes de primària en els seus estudis.

Fútbol femení: un grupet de noies col·laboren amb l’entitat ajudant el monitor que porta un grup de xiquetes de futbol.

APS Càritas

En aquest servei el nostre alumnat participa en les diferents necessitats que té l’entitat: banc d’aliments, ajuda en les oficines, preparació de postres per a la Llar Betània.

APS Projecte Rius

Un total de vuit alumnes ens apropem al riu Ebre d’una manera pràctica i educativa. Mitjançant l’observació i el recull de dades coneixem el riu i enfortim els vincles entre les persones i el medi ambient.

APS Mediació

Deu alumnes de 3r comencen la formació en mediació escolar, impartida pel psicopedagog del centre, Justí Pagà. Aprenen a valorar la mediació i, sobretot, la mediació entre iguals com a instrument per a solucionar conflictes amb els companys i companyes.

APS Escoles Verdes

El servei segueix diverses línies de treball. En primer lloc es continua amb la recollida d’envasos als llocs habituals. És necessari recordar cada curs què s’hi pot dipositar i què no. En segon, continuem amb la recollida selectiva de material d’escriptura (bolígrafs, retoladors...) a través del programa de reciclatge de l’empresa Terracycle. El valor generat per reciclar aquests residus es pot lliurar a l’ONG que es vulgui. En tercer, elaborarem sabó ecològic per a ser venut el dia de Sant Jordi. En quart, s’enregistra un vídeo de conscienciació. I totes aquelles noves propostes que sorgeixen per fer un institut més sostenible són benvingudes.

APS Dinamitzem el Berenguer

Un total de trenta alumnes impulsen diverses campanyes: l’esmorzar solidari per a recaptar fons per a la Marató de TV3, la recollida d’aliments i de joguines de la campanya de Nadal, de llibres de segona mà, i de sabó ecològic per a vendre el dia de Sant Jordi, llibres de text per a ser reutilitzats els pròxims cursos...

APS Patis Dinàmics

Aquest APS consisteix en l’habilitació d’un espai del pati per a fomentar la lectura (contes breus, còmics...) i els jocs de taula, com els escacs, quatre en ratlla, etc, a l’alumnat de 1r d’ESO durant la mitja hora de l’esbarjo.

Tots aquests serveis estan temporalment ajornats a l’espera de que millorin les condicions. En el moment que això passi reprendrem les activitats.

Grup impulsor de l’APS